طراحی و شرح شغل

خدمات کارفرمایی

برای جذب شایسته‌ترین متقاضیان برای یک موقعیت شغلی، نوشتن شرح شغل قانع‌کننده امری ضروری است. به طوری که نوشتن شرح شغلی خوب می‌تواند جایگاه شغلی موردنظرتان را در میان هزاران هزار موقعیت شغلی دیگر برجسته کند. شرح شغل (Job Description) از زیرمجموعه‌های تجزیه و تحلیل شغل است؛ جایی است که سازمان و شغل پیشنهادی‌تان را براي کارمندان آینده تبلیغ می‌کنید.

 شرح شغل مسئولیت‌ها، فعالیت‌ها، صلاحیت‌ها و مهارت‌هایی را که برای یک شغل الزامی هستند، به طورخلاصه‌ای بیان می‌کند. در واقع، این نوشته، نوع کاری را که باید انجام شود، توصیف می‌کند. 

کلید اصلی نوشتن شرح شغلی مؤثر این است که بین ارائه‌ی جزئیات کافی برای درک درست جایگاه شغلی در سازمان با مختصر بودن شرح شغل، تعادل خوبی را برقرار کنید. در شرح شغل باید جزئیات مهمی مانند رسالت، فرهنگ سازمان و هرگونه مزایایی که به کارمندانش ارائه می‌کند ذکر شوند. حتی ممکن است بازه‌ی درآمد و افراد بالادست موقعیت شغلی مورد نظر نیز در آن مشخص شوند.

شرح شغلی کارآمد جزئیات کافی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد تا بتوانند تشخیص دهند که برای کار در موقعیت پیشنهادی به میزان کافی شایستگی دارند یا خیر. در یکی از نظرسنجی‌های سایت ایندید (Indeed)، ۵۲ درصد کارجویان اعلام کردند که کیفیت شرح شغل در تصمیم‌شان برای ارسال درخواست برای آن شغل، تأثیر زیادی داشته‌است.

گروه مشاوران کسب و کار