طراحی سیستم پاداش

خدمات کارفرمایی

هرگاه کسی قصد بهبود و ایجاد انگیزه در کسی را داشته باشد او را تشویق می‌کنند و هرکه به نحوی از کارها بازمانده را تنبیه کرده‌اند. پاداش یکی از روش‌های تقویت رفتار است. مدیران سازمان‌هایی که عملکرد کارکنان خود را زیر نظر دارند و رشد سازمان را در گرو پیشرفت منابع انسانی می‌دانند نیز از نظام‌های پاداش و ارتقا استفاده می‌کنند. گاهی مدیران در نتیجه عملکرد بیش از انتظار نیرویی با اینکار، نشان می‌دهند که متوجه عملکرد خوب او هستند و به این ترتیب انگیزه تکرار رفتار را در او و دیگر نیروها به وجود می‌آورند. گاهی هم با قصد تغییر رفتار یا ایجاد رفتاری خاص در منابع انسانی، پاداشی برای کسی که به آن عملکرد مطلوب برسد درنظر‌می‌گیرند. هر دو مورد در خصوص گزینه تنبیه نیز وجود دارند و در سازمان‌ها استفاده می‌شوند.

 سیستم پاداش باید کارا و اثربخش باشد یعنی بتواند برای ایجاد انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان نقش موثری ایفا کند. اینکه شما چه پاداشی به نیروهای خود بدهید که نتایج فوق را در آنها مشاهده کنید کاملا بستگی به میزان و چگونگی شناخت شما از ایشان دارد. نمی‌توان یک پاداش خاص تعیین کرد و انتظار داشت که در همه کارکنان به یک اندازه انگیزه ایجاد کند.

گروه مشاوران کسب و کار